Tekst ontleend aan de website van de LVSC, Landelijke Vereniging Supervisie en Coaching

Zie ook Video Call Coaching©.  Begeleiding op afstand door Praktijk ADD Rem met behulp van een p.c. en een webcamera.

SUPERVISIE

Een methode van begeleiden die:

  • afgestemd is op de eigen leerbehoeften en -doelen van individuele beroepsbeoefenaren en leidinggevenden
  • kan worden toegepast in het kader van een opleiding, deskundigheidsbevordering, en organisatie-ontwikkeling.

Doel

Supervisie biedt de deelnemer (supervisant) de mogelijkheid:

  • het eigen handelen in beroepssituaties tegen het licht te houden en
  • te leren dit duurzaam te verbeteren.

De supervisant kan allerlei aspecten met betrekking tot zijn/haar wijze van functioneren in de beroepsuitoefening inbrengen, bijvoorbeeld:

  • het werken met cliënten
  • de omgang met de collega's
  • het functioneren in teamverband en binnen de organisatie;
  • de eigen manier van leidinggeven of werkuitvoering.

Werkwijze

De supervisant bepaalt zelf in de loop van de reeks gesprekken welke actuele ervaringen en vragen daarbij voor haar/hem op dat moment van belang zijn. Deze worden met behulp van de begeleider (supervisor) bewerkt. Hierdoor ontwikkelt de supervisant een beter inzicht in zijn/haar functioneren binnen het beroep:

  • welke aspecten en patronen functioneel en welke minder functioneel zijn
  • hoe deze door hem/haar zijn te veranderen zodat het beroepsfunctioneren meer voldoet aan de gewenste of gestelde eisen
  • wat zij/hij kan doen om de eigen beroepsuitoefening blijvend te verbeteren.

Daarbij is aandacht voor de wijze van (methodisch) handelen, de belevingen, de intenties, de opvattingen en het referentiekader van de supervisant in hun onderlinge samenhang, maar ook voor de verwachtingen en de realiteit van de organisatiecontext. Waar nodig of gewenst zal de invloed van de eigen (beroeps)achtergrond op het actuele functioneren onderzocht worden.

De begeleider is een bij de LVSB geregistreerd supervisor en voldoet daarmee aan de opleidingseisen en kwaliteitscriteria die de LVSB hanteert en is gehouden aan de door de LVSB opgestelde gedragscode voor supervisoren.

Een supervisietraject bestaat uit een reeks bijeenkomsten (in de praktijk gewoonlijk 15 of meer) van een afgesproken duur en met intervallen van twee of drie weken. Zowel het aantal bijeenkomsten als de intervallen worden in onderling overleg vastgesteld en op het leerproces van de supervisant afgestemd.

Individueel of in een groep

Supervisie kan plaatsvinden in verschillende vormen:

  • individuele supervisie : supervisant en supervisor werken in een één-op-één relatie;
  • triadische supervisie : twee supervisanten met één supervisor;
  • groepssupervisie : maximaal 4 supervisanten met één supervisor.
Op contract-basis

Het initiatief tot het nemen van supervisie kan uitgaan van een organisatie, een opleiding en/of de betreffende supervisant zelf.

De opdrachtgever voor de supervisie en de supervisor sluiten met elkaar een inhoudelijke en financiële overeenkomst. In deze overeenkomst zijn het kader voor de supervisie en de inspanningsverplichting van de betrokken partijen wederzijds is vastgelegd. Slechts die zittingen die werkelijk plaatsvinden worden in rekening gebracht, behoudens eventuele uitzonderingen die afzonderlijk zijn vastgelegd.

Is de opdrachtgever de supervisant zelf dan wordt deze overeenkomst direct gesloten tussen de supervisor en de supervisant. In het geval de organisatie of een opleiding de opdrachtgever is, wordt de overeenkomst gesloten tussen alle drie de betrokken partijen.

De krachtige werking van de methode supervisie is bewezen in diverse beroepsgroepen voor:

  • leidinggevenden
  • uitvoerende medewerkers
  • zelfstandige beroepsbeoefenaren

  • Bij gewenste verdere deskundigheidsontwikkeling.
  • In het kader van opleidingstrajecten
  • In het kader van inwerken en bij het vervullen van nieuwe functies
  • Als 'Opfrissing' voor medewerkers die al langer in dienst zijn
  • Bij burn-out en bij terugkeer na langdurige ziekte
  • Bij centraal ingezette innovaties


COACHING

Coaching wordt door de LVSB opgevat als een methodische activiteit van een externe coach ten behoeve van een uitvoerende of leidinggevende beroepskracht.

Doel

Coaching is gericht op:

  • Het realiseren van betere prestaties in de praktische uitvoering van een beroep of functie
  • Verheldering van loopbaanperspectief

Het accent kan daarbij meer gelegd worden op persoonlijke of inhoudelijk vakmatige aspecten, of op een combinatie van beiden.

Werkwijze

  • In overleg met de opdrachtgever en de coachee wordt vastgesteld op welke aspecten van het functioneren van de coachee een verbetering gewenst is.
  • Een traject ter verbetering wordt vastgesteld.
  • In een aantal nader af te spreken bijeenkomsten wordt doelgericht aan de gewenste verbetering gewerkt.
  • Het effect wordt geëvalueerd met de coachee en opdrachtgever.
  • Gerichte opdrachten en observaties van de uitvoering daarvan kunnen deel uitmaken van de werkwijze.

Contract

De punten genoemd onder "Werkwijze" worden meestal in een geformaliseerd contract vastgelegd, naast eventuele financiële verplichtingen.

De externe coach

Een aantal leden van de LVSC is in staat een tijdelijke begeleiding als externe coach op deskundige wijze aan te bieden.